Innlegg: Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Få kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige valg ved kjøp av varer og tjenester som generer transport, hvorfor der er viktig å ta hensyn til bærekraft i slike anskaffelser, og hvilke krav du kan stille.
Få kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige valg ved kjøp eller leasing av person- og varebiler, hvorfor det er viktig å ta bærekraftshensyn i kjøretøyanskaffelsen og hvilke krav du kan stille.
Veilederen gir kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige anskaffelser av avfallsinnsamling.
Statens vegvesen har sendt forslag til endringer i forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veitransport på høring. Forslaget innebærer innføring av nullutslipp for tunge varebiler fra 1. januar 2023.
Informasjon om prosess og innspill til person- og varebil. Høringen er nå avsluttet og du finner høringsinnspill og svar på denne siden.
Eksempel på hvordan kommunene på Nord Jæren har brukt anbudsprosessen til å påvirke markedet til å tilby elkjøretøy som dekker deres behov.
Forskriften som fire direktorater nå foreslår, vil eventuelt bety at det blir obligatorisk for offentlige oppdragsgiverne å stille krav om nullutslippsløsning ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter.
DFØ har lansert et nytt styringsverktøy for offentlige bilparker: bilparkdata. Verktøyet skal først og fremst hjelpe offentlige virksomheter til å planlegge overgangen til nullutslippskjøretøy, men også til en effektiv forvaltning av hele bilparken.
Kommunen har både brukt pisk og gulrot i sin innkjøpsmakt for å sikre 40 eltaxier og en fossilfri leveranse i løpet av kontraktsperioden.