Innlegg: Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Hvordan kan offentlige byggherrer stille klimakrav når de skal rehabilitere eller bygge nytt? Hva kan byggebransjen levere? Koster det mer å bygge grønt? Hvilken gjennomføringsmodell er best egnet når man skal tenke sirkulærøkonomi?
I den nye Kriterieveiviseren for kategori bygg gjelder nå krav knyttet til sirkulærøkonomi, og den henviser til de ulike stegene i byggeprosessen. For kategori anlegg gjelder 23 reviderte krav som er delt opp i prosjektering og utførelse. DFØ inviterer også til webinar om hver kategori.
DFØs nye retningslinjer skal hjelpe statlige virksomheter til å gjøre gode vurderinger før de tar beslutninger om kjøp av konsulenttjenester.
Ønsker du å vite mer om hvordan du i dine innkjøp kan redusere ressursbruk, bedre risikostyringen, få færre endringsmeldinger og mindre konflikter? DFØ inviterer til nettverk om BVP-metoden for offentlige oppdragsgivere.
Veiledningen gjelder risikovurderinger etter personvernforordningen ved bruk av skytjenester, de særlige reglene som gjelder ved overføring av personopplysninger til tredjeland, og enkelte spørsmål knyttet til vilkår i skytjenesteleverandørers standardavtaler.
Statens vegvesen har sendt forslag til endringer i forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veitransport på høring. Forslaget innebærer innføring av nullutslipp for tunge varebiler fra 1. januar 2023.
26. november 2020 lanserte DFØ nye miljøkriterier for anleggsanskaffelser. Offentlige byggherrer får her et felles utgangspunkt de kan bruke i kunngjøringene, og leverandørene et mer omforent krav fra byggherrene.
DFØ publiserer nå sjekkliste for konkretiseringsfasen og risikostyringsplan med ukentlig risikorapportverktøy til bruk i anskaffelser med Best Value Procurement (BVP) metoden.
DFØ lanserer eit nytt verktøy som kan gjere det enklare å stille krav til klimagassutslepp i bygganskaffingar.