Ny kravspesifikasjon kan gi store besparelser ved kjøp av kommunale boliger
Den nye kravspesifikasjonen er resultat av et bredt samarbeid og gir effekt både for byggherrer og leverandører.
Den nye kravspesifikasjonen er resultat av et bredt samarbeid og gir effekt både for byggherrer og leverandører.
Luftfartstilsynet har utarbeidet en veileder om det viktigste oppdragsgiverne må være bevisste på og bør stille krav om for å ivareta flysikkerheten ved kjøp av innenlands helikoptertjenester.
Delingsøkonomi og grønn innkjøpspraksis er stikkord for løsningene som ble utviklet på oppdrag for Oslo kommune. Selskapene Leasi og Grayn har allerede fått mye oppmerksomhet for måten de løser sirkulære behov på med digitale tjenester.
Omlag 2000 renovasjonsbiler kjører rundt på norske veier. Disse bilene bidrar til store utslipp av klimagasser, lokal forurensing og støy. Difi ønsker å bidra til at denne transporten blir grønnere.
I forskriften for plan- og designkonkurranser er det formalkrav om hvordan juryarbeidet skal foregå. I denne veilederen er dette beskrevet, samt en del praktiske råd for gjennomføringen. Dokumentet kan sendes ut til deltakere i juryen, samt konkurransesekretæren i en plan- og designkonkurranse.
I ei ny høyring foreslår regjeringa tre alternative forslag til korleis miljøregelen i regelverket for offentlege innkjøp kan endrast.
Difi ønsker å samarbeide med innkjøpere, leverandører og fagmiljøer for å utvikle nye kriterier relatert til klima, miljø og samfunnsansvar for offentlige innkjøp av mat, drikke og cateringtjenester.
Statens innkjøpssenter har utarbeidet og lansert Kategoristrategi for kontorområdet, som inneholder mange nye fellesavtaler som vil bli etablert for første gang. Den totale porteføljen for kontorområdet består av 18–21 avtaler.
StartOff oppfordrer offentlige virksomheter som vil utvikle nye grønne løsninger om å ta kontakt. Prosjekter som kvalifiserer kan i 2023 få kr 600 000,- for utbetaling til nyskapende leverandører. Finansieringen går til å utvikle sirkulære løsninger gjennom innovasjonssamarbeid med startups via StartOff.
Leverandør lager en faktura for varer han har sendt eller tjenester han har utført, som sendes til oppdragsgiver.
Oppdragsgiver sjekker faktura mot bestilling. Hvis faktura er lik bestillingen/ordren som er sendt, kan faktura betales automatisk – uten manuell behandling.