Konsulenttjenester
Få hjelp til å gjøre en offentlig anskaffelse av konsulenttjenester. Du finner veiledning, konkurransegrunnlag, kontrakter og maler.
Få hjelp til å gjøre en offentlig anskaffelse av konsulenttjenester. Du finner veiledning, konkurransegrunnlag, kontrakter og maler.
Her får du veiledning om hvilken av statens standardavtaler du bør velge. Avtalene kan brukes ved kjøp av IT og konsulenttjenester.
Oppdragsgiver kan, og er i noen tilfeller forpliktet til å avvise leverandører på grunn av forhold ved leverandøren eller forhold ved tilbudet.
Det er viktig at du gjør en behovsvurdering som bidrar til at bestillingen dekker det du faktisk har behov for. Flere leverandører har uttrykt at det ofte er utfordrende å få god kunnskap om oppdragsgivers behov ved kjøp av konsulenttjenester.
Gode konsulentkjøp krever god dialog med leverandørmarkedet. Leverandørene har behov for kunnskap om oppdragsgivers behov, og oppdragsgiver har behov for kunnskap om hva markedet kan tilby av relevante løsninger.
Når du har besluttet å gjennomføre en anskaffelse av konsulenttjenester, må du planlegge hvordan du best kan gjennomføre anskaffelsen.
Valg av riktig kontrakt/avtale er viktig når du skal kjøpe konsulenttjenester. Vi anbefaler at du bruker Statens standardavtaler (SSA).
Konkurransegjennomføringen starter med den formelle henvendelsen til markedet, vanligvis gjennom en kunngjøring på Doffin og avsluttes med at det inngås en kontrakt med den leverandøren som vinner konkurransen.
Unntak om innsynsrett og taushetsplikt er særlig aktuelt i forbindelse med drifts- og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde.
Evaluering av tilbud vil si å vurdere hvilket tilbud som er best ut fra de oppgitte tildelingskriteriene.